ابزار هدایت به بالای صفحه

 
شب،سکوت،کویر
موسیقی محلی و سنتی
 
 

 شهرام ناظری (زاده ۲۹ بهمن ۱۳۲۸ در کرمانشاه) خواننده، موسیقی‌دان و استاد موسیقی ایرانی، کردی و موسیقی مقام ایرانی است. ناظری در بیشتر آثار خود از شعرهای مولانا بهره برده‌است و طی ۳۰ سال فعالیت توانسته سبک جدیدی از موسیقی که آمیخته به ادبیات حماسی و عرفانی ایران است را بوجود آورد. ناظری علاوه بر بهره گیری از شعرهای مولوی در زمینه استفاده و استوارسازی شعر معاصر پارسی بر روی موسیقی سنتی ایرانی نیز پیشرو بوده‌است. وی تاکنون بیش از ۴۰ آلبوم موسیقی منتشر کرده‌است.

بقیه در ادامه مطلب...

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 30 تير 1391برچسب:, :: :: توسط : RUBY

 

تصاویر سازهای ابداعی و سنتورهای استاد شجریان را می توانید بصورت فایل فشرده از لینک زیر دانلود کنید: 

 

دانلــــــــــــــــــــــــــــــــــود


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 25 تير 1391برچسب:, :: :: توسط : RUBY


ارسال شده در تاریخ : شنبه 24 تير 1391برچسب:, :: :: توسط : RUBY

 سیما بینا (زاده ۱۳۲۳ در خوسف از توابع شهرستان بیرجند) آهنگساز و خواننده آوازها و ترانه‌های محلی ایرانی است. او از کودکی در کناراحمد بینا پدری که استاد موسیقی سنتی و شاعر و آهنگ ساز ترانه‌های اولیه او بود رشد کرد.

 

 

بقیه در ادامه مطلب...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 24 تير 1391برچسب:, :: :: توسط : RUBY

 

محمدرضا شجریان  خواننده، موسیقی‌دان و خوشنویس ایرانی است. وی ۱ مهر ۱۳۱۹ در مشهد به دنیا آمد. وب گاه آسیاسوسایتی وی را پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی و روزنامهٔ ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی جهان توصیف کرده‌است.  محمدرضا شجریان، هم‌اکنون رییس شورای عالی خانه موسیقی ایران است. و همچنین عضو گروه شهناز می‌باشد.

محمدرضا شجریان، یکم مهر ۱۳۱۹ در مشهد زاده شد. خواندن را از کودکی با همان لحن کودکانه آغاز کرد. از کودکی با توجه به استعداد و صدای خوبش تحت تعلیم پدر که خود قاری قرآن بود مشغول به پرورش صدای خویش شد و در سال ۱۳۳۱، برای نخستین بار، صدای تلاوت قرآن او از رادیو خراسان پخش می‌شود.

وی در سال ۱۳۳۸ به دانشسرای مقدماتی در مشهد رفت و از همان سال برای نخستین بار با یک معلم موسیقی آشنا شد.

 وی پس از دریافت دیپلم دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش در آمد و به تدریس مشغول شد و در این زمان با سنتور آشنا شد. در سال ۱۳۳۷ به رادیو خراسان رفت و در رشته آواز مشغول فعالیت شد. سپس برای اجرای برنامه‌های گلها به تهران نزد استاد داوود پیرنیا دعوت شد و در بیش از یکصد برنامه گلها و برگ سبز شرکت کرد. شجریان در سال ۱۳۴۰ ازدواج کرد که حاصل آن سه دختر و یک پسر (همایون) بود و در سال ۱۳۴۶ به تهران رفت و با احمد عبادی آشنا شد و از سال ۱۳۴۶ در کلاس اسماعیل مهرتاش شرکت نمود. همچنین برای آموختن خوشنویسی در انجمن خوشنویسان نزد استاد ابراهیم بوذری رفت. او از سال ۱۳۴۷، خوشنویسی را نزد استاد حسن میرخانی ادامه داد. وی در سال ۱۳۴۹، درجهٔ ممتاز را در خوشنویسی به دست آورد.

بقیه در ادامه مطلب...



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : جمعه 23 تير 1391برچسب:, :: :: توسط : RUBY

محمدحسین یگانه (۱۲۹۷ تا 1371 در روستای داغیان از توابع قوچان ( نوازنده دوتار اهل ایران است. از ابتکارات یگانه می‌توان به ترجمهٔ منظوم متون ترکی برخی از منظومه‌ها همچون زهره و طاهر و ابراهیم ادهم به زبان فارسی اشاره کرد.

او تحصیلات ابتدایی را در مکتبخانه گذراند و دیپلم نظام قدیم را در همان روستا گرفت. یگانه در کنار کار کشاورزی به آرایشگری و طبابت سنتی نیز می‌پرداخت. او در جوانی روستا را ترک کرد و هفت سال در روستای تیتکانلو به سر برد. در آن زمان، با دوتار آشنایی مختصری داشت و به سبک قدیم دوتار می‌نواخت. عوض‌محمد و خان‌محمد بخشی نخستین استادانش بودند. بعد از شهریور ۱۳۲۰، نزد محمد جوزانی که سرامد دوتارنوازان منطقه بود، به یادگیری دوتار پرداختغلام‌حسین زیره نیز از استادانش بود.

یگانه همچنین صدای گرم و رسایی داشت و در کارهای نمایشگری مثل شبیه‌خوانی، هیاتهای مذهبی و... شرکت می‌کرد. او با هنر نقالی هم آشنایی کامل داشت و شاهنامهٔ فردوسی را بخوبی می‌خواند. وی از جمله بخشی‌های معروف شمال خراسان بود. یگانه دوتارش را ترکی می‌دانست؛ اما به ترکی، کردی و فارسی آواز می‌خواند. وی همچنین از مقامهای ترکمنی، درگزی، قوچانی، کردی و باخرزی در اجراهایش استفاده می‌کرد. یگانه در سال ۱۳۷۱ درگذشت. او نواختن دوتار را به بچه‌های خود نیز آموخته است، تا این سنت در میان خانواده از بین نرود. از فرزندان او استاد محمد یگانه، موسی‌الرضا و حمیدرضا این هنر را دنبال کردند.

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 23 تير 1391برچسب:, :: :: توسط : RUBY

دوتار یکی از سازهای مضرابی موسیقی ایرانی است و همان‌گونه که از نام آن برمی‌آید، دارای دو سیم (تار) است. این ساز را معمولاً با مضراب نمی‌نوازند و با ناخن، زخمه می‌زنند.

 

تاریخچه 

دوتار پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد و می‌توان آن را مادر تنبور و سه‌تار محسوب کرد.  امروزه حوزه‌های نواختن دوتار عبارتند از شمال خراسان در شهرهای بجنورد، اسفراین، شیروان، درگز و قوچان و جنوب و شرق خراسان در شهرهای تایباد‍، بیرجند، قائنات، تربت جام، کاشمر، باخرز، خواف و سرخس و نواحی ترکمن‌نشین شمال شرق از جمله استان گلستان و بخش علی آباد کتول همچنین برخی مناطق استان مازندران . این ساز در نواحی مختلف، با اندکی تغییر در شکل و نحوه نوازندگی دیده می‌شود . انواع دوتار در محدوده مرزهای جغرافیایی ایران به «دوتار خراسان» با دو گونه شمال و جنوب، «دوتار ترکمن» و «دوتار مازندران» تقسیم می شود.

ساختمان ساز 

دوتار دارای کاسه‌ای گلابی‌شکل و دسته‌ای نسبتاً دراز و دو رشته سیم (تار) است. طول دستهٔ آن حدود ۶۰ سانتی‌متر و کل ساز حدود ۱ متر است.  قسمت گلابی‌شکل این ساز از چوب درخت شاه‌توت و دستهٔ آن از چوب زردآلو یا درخت گردو ساخته می‌شود. در قدیم به جای سیم از ابریشم استفاده می‌شد. طبق نظر حاج حسین، برای سیم بم هشت لا و برای سیم زیر شش لا نخ ابریشم را به هم می-تابیدند. حاج حسین ایده‌آل صداگیری از ساز را نواختن با ابریشم می دانست، چرا که عقیده داشت زبان ساز یا سیم که در قدیم از ابریشم ساخته می شد، باید از جنس خود ساز (:چوب توت) باشد . حاجی قربان سلیمانی سیم زیر دوتار خود را مؤنث (: زن) و سیم بم را مذکر (: مرد) توصیف می‌کند. او، علاوه بر این، سیم زیر را به حضرت آدم و بم را به حوا نسبت می‌دهداستفاده از تارهای ابریشمی به جای سیم فلزی نیز در شمال خراسان و در نواحی ترکمن نشین رایج بوده‌است.

کوک دوتار خراسان 

دوتار در شمال خراسان با نسبت چهارم و پنجم کوک می‌شود. با کوک ترکی می‌توان نغمه هایی همچون گرایلی، شاختا، نالش، دوست‌محمد و غریب و با کوک کردی آهنگهای الله‌مزار، لو، درنا و جعفرقلی را اجرا کرد.

نوازندگان دوتار 

از سرشناس‌ترین نوازندگان پیشین دوتار، محمد حسین یگانه، حاج قربان سلیمانی،‍ غلامحسین سمندری ، نظرمحمد سلیمانی، عباسقلی رنجبر، نظرلی محجوبی، الیاقلی یگانه و از نوازندگان فعلی مجید تکه، محمد یگانه، علیرضا سلیمانی، غلام‌علی پورعطایی و عثمان محمدپرست را می‌توان نام برد.

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 23 تير 1391برچسب:, :: :: توسط : RUBY

 

دوتار اصلی ترین ساز در موسیقی محلی شمال خراسان است که روزگاری محل استقرار اقوام سکایی، پارتها و پیشینیان اشکانی بوده است .

در زمان ایران باستان، منطقه شمال خراسان به عنوان بخشی از حكومت مركزی ایران و زیر نظر سرزمین های ساتراپ نشینی پارت اداره می شد، و مردمی با اصالت سكاها كه به سكاهای خراسان در تاریخ مشهورند، در این منطقه زندگی می كردند.

پس از فروپاشی نخستین امپراتوری ایران توسط اسكندر مقدونی، این منطقه نیز از گزند هجوم در امان نماند و به دست 'پریكلیتوس' یكی از فرماندهان ارشد اسكندر اداره می شد كه این مهم تا زمان انقلاب 'اشكیون' ادامه داشت.

مردمان این منطقه، موجب نجات سرزمین ایران از زیر سیطره میراث داران اسكندر شدند، زیرا مورخان باستان بر این عقیده اند كه اشكانیان كه با نام سكاها خراسان در تاریخ مشهورند، از اقوام همین منطقه بودند و با انقلاب خود موجب انقراض سلسله سلوكیه در ایران شدند.

نگاه ویژه حكومت اشكانیان به هنر را می توان در سنگنبشته ها، متون و اشیای كشف شده به وضوح مشاهده كرد، زیرا اشكانیان بر این عقیده بودند كه فقط قدرت نظامی برای فتوحات كافی نیست و نفوذ فرهنگ، آیین و دیگر اقسام هنر می تواند در كنار قدرت نظامی موثر باشد.

قدمت اسكان این قوم از لحاظ گستره جغرافیایی در منطقه شمال خراسان بازمی گردد به دوران تمدن تركستان و خوارزم كه مناطق خراسان بزرگ، تركمنستان و بخشی از افغانستان و تاجیكستان را در بر می گیرد كه طی تاریخ باز هم بر اثر تاخت و تازها مورد هجوم اقوام دیگر قرار گرفت كه از این میان می توان به حمله لشگر مغول به این منطقه در سده هفتم قمری اشاره كرد.

 

  



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 22 تير 1391برچسب:, :: :: توسط : RUBY

درباره وبلاگ
نالد به حال زار من امشب دوتار من این مایه ی تسلی شب های تار من
نويسندگان

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 22
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 83
بازدید کل : 31257
تعداد مطالب : 18
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content